Piramida żywieniowa 2.0.

Czasami ciężko jest rozgraniczyć co zdrowe, a co nie zdrowe, jeśli co jakiś czas pojawiają się mody na jedzenie mięsa, to znowu na nie jedzenie mięsa, wykluczenie nabiału, produktów zwierzęcych albo glutenu. Nim wpadniemy w wir napędzanych sprzedażą kulinarnych nowości, warto sięgnąć po zdrowy rozsądek. Wykluczenie, którego kolwiek składnika ze zdrowej diety wymaga konsultacji i badań lekarskich, a następnie kolejnej wizyty u dietetyka, aby wyrównać niedobór wynikający z jego braku. Kilka dni temu Instytut Żywności i Żywienia ogłosił nową piramidę zdrowego żywienia i chociaż zmian nie ma wiele to są znaczące.


Po pierwsze: ruch. Już od pewnego czasu zaczynamy dostrzegać jego brak w naszym codziennym, siedzącym trybie życia. Kiedyś wysiłek fizyczny stanowił zaledwie 10 proc. komponentów piramidy zdrowia, teraz stosunek zmienia się pół na pół. Zdrowe odżywanie to połowa sukcesu, kolejną jesr ruch - to dzięki niemu będziemy lepiej się czuć i unikniemy ryzyka wielu przewlekłych chorób.



Po drugie: warzywa i owoce. Po warzywa warto sięgać cztery, a nawet pięć razy dziennie, tak aby zjeść ich minimum 400 g., zaś owoce raz dziennie w ilości ok 100 g. - ze względu na zawartą w nich fruktozę. Pamiętajcie, że warzywa i owoce najwięcej wartości posiadają w formie surowej.

Po trzecie: węglowodany w postaci kasz, pieczywa i makaronów pełnoziarnistych. Tu się nie wiele zmienia. Trzeba jednak pamiętać, żeby jak najczęściej sięgać po produkty pełnoziarniste.

Kolejne miejsce zajmuje nabiał, po który powinniśmy sięgać ze względu na dużą zwartość białka oraz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Mięso, ryby i jaja stanowią kolejny poziom piramidy. Powinniśmy ograniczyć mięso czerwone i przetworzone, na korzyść drobiu, ryb i jaj. Na samej górze piramidy znajdziemy tłuszcze oraz orzechy i bakalie.

Sól i cukier warto ograniczyć, najlepiej znajdując dla nich zamienniki - w przypadku cukru np. stewię, zaś w przypadku soli można dowolnie stosować wszystkie zioła. Trzeba pamiętać, że piramida to tylko zalecana wytyczne dla osób, które nie mają problemów ze zdrowiem. Ze wszytskim w życiu, a z jedzeniem szczególnie, trzeba przede wszystkim zachować zdrowy umiar i rozsądek.

Dieta jest rzeczą absolutnie indywidualną, dlatego najlepszą metodą są badania i obserwacja własnego organizmu. Najważniejsze, aby słuchać własnych potrzeb i jeść rzeczy, na które ma się ochotę zgodnie z porami roku - organizm często nam podopowiada na co ma ochotę. Cieszę się, że w piramidzie znalazł się ruch, bo ostatnio niestety bardzo nam go brakuje i siedzący tryb życia wkradł się w naszą codzienność tak bardzo, ze żadna zdrowa i zbilansowana dieta nie zahamuje chorób i epidemii tycia.

Na zdrowie!
Trwa ładowanie komentarzy...